Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły (część III)

(cykl porad na podstawie książki A. Faber, E. Mazlish)

Część III  Zamiast karania

Wiemy już teoretycznie jak zachęcać dziecko do współdziałania. Nie jest to oczywiście łatwe, gdyż trudno jest zrezygnować ze starych, utrwalonych już sposobów. Gdy wydaje nam się, że nic już nie skutkuje najprościej wymierzyć karę. Musimy sobie uświadomić, iż karanie prowadzi do uczuć nienawiści, odwetu, oporu, winy, bezwartościowości. Spróbujmy zatem zamienić „karę” na „konsekwencje złego zachowania”. Jeśli damy dziecku wybór (patrz punkt 4), bardzo prawdopodobne, że będzie próbowało przekroczyć granicę, by sprawdzić, co się stanie. W związku z tym bardzo istotna jest w tym miejscu konsekwencja dorosłego i dotrzymanie danego słowa. Tylko wtedy ma to sens.

Poniżej dwie przykładowe sytuacje i możliwości rozwiązania ich, bez karania dziecka.
I-Mama z dzieckiem jest w sklepie, dziecko nie słucha mamy, biega wszędzie samo.
II-Dziecko bawi się gazetami, książkami rodziców, nie dbając o nie.

 

  1. Wyraź swoje uczucia, nie atakując charakteru dziecka
    I-Zachowujesz się jak dzikus, nie będzie dzisiaj komputera. (lepiej powiedz) Nie lubię jak tak biegasz, to przeszkadza mi i innym ludziom w sklepie.
    II-Jestem wściekły, że moja książka jest porysowana i podarta.

    2. Określ swoje oczekiwania

    I- Powiem wszystko tacie, jak wrócimy do domu. (lepiej powiedz) To nie jest miejsce do biegania, oczekuję, że będziesz szedł obok wózka.
    II-Oczekuję, że będziesz dbała o moje książki i odkładała na miejsce.

    3. Wskaż dziecku, jak może naprawić zło

    I-Dlaczego nie możesz iść grzecznie jak inne dzieci! (lepiej powiedz) Pomógłbyś mi, gdybyś podał dwie cytryny.
    II-Trzeba teraz to skleić. Na przyszłość pamiętaj, że książki najlepiej oglądać przy stoliku.

    4. Zaproponuj wybór

    I- Jeszcze raz będziesz tak biegał, to dostaniesz klapsa. (lepiej powiedz) Masz do wyboru: albo idziesz obok wózka albo usiądziesz w wózku.
    II-Możesz oglądać moje książki, jeśli będziesz je szanowała i odkładała na półkę.

    5. Przejmij inicjatywę - daj dziecku odczuć konsekwencje złego zachowania

    I-Prosiłeś się o to, a masz! (lepiej powiedz) Biegałeś nadal, więc teraz sadzam cię do wózka.
    II-Książki są schowane, tak się umawialiśmy.

    6. Wspólnie rozwiąż problem (dla starszych dzieci)

    Gdy dana sytuacja, której nie akceptujesz powtarza się często można spróbować wspólnie z dzieckiem rozwiązać problem i ustalić zasady.
    o   Porozmawiaj o dziecięcych uczuciach i potrzebach.
    o   Wyraź swoje uczucia i potrzeby.
    o   Wspólnie zastanówcie się nad znalezieniem korzystnego dla was rozwiązania.
    o   Wypiszcie wszystkie pomysły bez oceniania ich.
    o   Zdecydujcie, który pomysł wprowadzicie w życie .

 

mgr Magdalena Bojanowska
w razie pytań i wątpliwości zapraszam do rozmowy :)

    Warsztaty Skutecznego Rodzica

    • Chcesz wiedzieć, jak uczyć dziecko radzenia sobie z sytuacjami wybuchów emocji?
    • Jak na takie wybuchy reagować?
    • Poznać metody nazywania i kierowania własnymi emocjami?

    Przyjdź na warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców prowadzone przez terapeutę i psychologa dziecięcego Panią Katarzynę Kowal.

    Tutaj można zapoznać się z materiałami szkoleniowymi z warsztatów, które już odbyły się w naszym przedszkolu:

    Zapraszamy na zajęcia w

    Szkole Rodzenia

    Kursy odbywają się w soboty, mogą to być 2 spotkania 3-godzinne w cenie 320 zł od pary lub jedno spotkanie 3-4 godzin w cenie 200 zł od pary.

    Zajęcia odbywają się małych grupach po 5 par.

    Realizujemy dwa bloki tematyczne:

    • Przygotowanie do szpitala, poród, laktacja i warsztaty z karmienia piersią.
    • Pielęgnacja noworodka, nauka kąpieli. Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach.

    Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowane położne.

    Kontakt
    605977496 lub 531074492

    © 2024 wyspa.skarbow.pl projekt i CMS © rysie.com